HTML

I'm into reality -

Friss topikok

Címkék

adolf (1) aguilera (1) anarchia (2) anne (1) átbaszás (1) Avril (1) bam (1) béna (1) beyoncé (1) blog (1) Bono (1) britney (1) celeb (1) christina (1) deszkás (1) divat (1) duff (1) esszé (2) filozófia (1) frank (1) gaga (1) gazdag (1) gázkamra (1) gördeszka (1) goth (1) gulág (1) háború (1) hilary (1) hilton (2) hitler (2) holokauszt (2) internet (1) írás (1) jackass (1) Jackson (1) kiközösítés (1) koncentrációs (1) krematórium (1) kritika (4) külsőség (1) Lady (1) Lavigne (1) lola (1) margera (1) média (5) michael (1) mtv (2) munkatábor (1) music (1) náci (2) napló (1) oltás (5) Paris (2) pistols (1) Playboy (1) politika (2) politizálás (1) punk (1) Ribanc (1) sex (1) spears (1) szegény (1) szerelem (1) szexualitás (1) Sztár (1) tábor (1) television (1) tinisztár (2) tolerancia (1) tv (2) változás (1) vans (1) verselemzés (1) vh1 (1) világháború (2) vivatv (1) youtube (1) zene (1) zsidó (2) Címkefelhő

Anne Frank naplója

2010.04.15. 22:28 aet3qe

Tegnap délután kezdtem el olvasni a könyvet, és ma estére be is fejeztem. Ahogy el kezdtem olvasni, egyből megfogott; nagyon tetszett is, de az első perctől fogva tudtam, hogy itt írnom kell róla. Aki el szeretné olvasni a könyvet (én csak ajánlani tudom), az értelemszerűen ne olvassa bejegyzést, mert a történetről is írni fogok.
Az előző, holokausztos poszt után akartam közvetlenül ezt, hiszen a kettő összekapcsolódik. Anne Frank egy zsidó származású német lány, akinek családja Hitler hatalomrajutása miatt Hollandiába deportál. Anne naplóját 13. születésnapjára kapja, és nem sokkal ezután családjával el kell hagynia otthonát, és el kell rejtőzniük egy helyre, ahol remélhetőleg nem találnak rájuk.. Egy másik családdal laknak együtt, két külön emeleten, de a konyhájuk közös, így sok a nézeteltérés köztük. A naplóban az 1942, 1943, és az 1944-es évet írja le. A bujdosók az egész idő alatt reménykednek a háború befejezésében és szabadulásukban. Anne sokszor ír arról, ki, mit tenne, ha szabad lenne, és legfőképpen, hogy ő mit kezdene szabadulása után. Az utolsó naplóbejegyzéseiben már igazi reményt, szinte már a szabadulás tudatát fedeztem fel a kijelentéseiben; bár tudtam, hogy mi lesz Anne sorsa, szinte el is hittem, hogy kiszabadulnak. Aztán a könyv utószavát olvasva ledöbbentem, hiszen beleéltem magam a helyzetébe, együtt reméltem vele, szinte el is felejtettem, hogy mi fog vele történni. Az utószó leírja, hogy az utolsó bejegyzése után 3 nappal a rendőrök megtalálják őket a búvóhelyen és elviszik őket a táborokba.



A napló olvasása számomra hihetetlenül érdekes volt, nem csak amiatt, hogy érdekel a II. világháború időszaka, hanem mert nagyon sok hasonlóságot találtam Anne és az én személyiségem között. Anne a naplóvezetés időszakában 13-14-15 éves, és a 14 éves korában írt bejegyzések számomra már nagyon érett képet mutatnak róla. Az utóbbi napokban szintecsak ezzel az időszakkal foglalkoztam - a háborúval, zsidókkal, a holokauszttal - töriből, irodalomból és itthon is. Sokat gondolkoztam ezen a dolgon, és Radnóti Miklós Nem tudhatom... című versének elemzése (erről talán még később) után a zsidóság és a háború zajlása alatt élő emberek szempontját, illetve a háború kirobbantói, az országok vezetői szempontját vizsgáltam. A kettő között óriási különbség van. A vezetők csak a hatalmat nézik, mindent megtesznek érte... ártatlan emberek millióit képesek megölni. A halállal szembe néző ártatlanemberek csak arra gondolnak: Miért kell háborúzni? Miért nem lehet békében élni? Miért őket akarják megölni? Háborúk ma is vannak, és sok emberben ma is felmerülnek ezek a kérdések.
A naplóját olvasva szinte észre sem vettem, hogy a 40-es években játszódik. A kijelentései, megállapításai, és az írásaiból levont tanulságok mind arra utalnak, hogy ez a napló egy ma élő tizenéves írása is lehetne.
Szegény Anne sokszor írta le, hogy mennyire szeretne felszabadulni és nagykorában író, újságíró lenni.

"Most már túl vagyok a nehezén. Elhatároztam, hogy tanulni fogok. Nem maradok műveletlen. Fejlődnöm kell, hogy újságíró lehessen belőlem. Mert újságíró szeretnék lenni! Érzem, hogy tudok írni, egy-két kísérletem jól sikerült, a hátsó traktus leírása például humorosnak mondható, ez a napló maga helyett beszél, de... van-e valóban tehetségem? Majd meglátjuk."
"Tudod, leghőbb vágyam, hogy valamikor híres újságíró vagy író legyen belőlem. Majd meglátjuk, mire viszem ezzel a nagyzási hóborttal (vagy bolondsággal?). Igaz, néhány ötletem már most is van hozzá. A háború után mindenképpen kiadok egy könyvet, amelynek a címe A hátsó traktus lesz. Kérdés, sikerül-e. Ez a napló lesz az alapja."

Hihetelenül elképedtem, amikor ezeket és ezekhez hasonló sorokat olvastam. Elhatározta, hogy kiad egy, a napló alapján írt könyvet. Szegény nem érhette meg a háború végét, és mégis... sikerült neki. Szerintem ez az egyik legcsodálatosabb dolog a világon. Már a könyv elolvasása előtt is azon gondolkoztam, milyen jó dolog lehet, hogy még halálod után is alkottál valami maradandót. Persze, te nem úgy halsz meg, hogy tudod, a naplódat valaki megtalálja és az egész világ elolvassa majd, de neki ez volt a célja, és bár ő halála miatt nem tudta véghezvinni, a sors elintézte neki.

"El sem tudom képzelni, hogy, úgy éljem le az életemet, mint anya, Van Daanné és mindazok a nők, akik elvégzik a házimunkát és idővel feledésbe merülnek. Én ennél többre vágyom. Nekem a férjemen és a gyermekeimen kívül is szükségem lesz valamire, amiben kiélhetem magam."

2 komment

Címkék: frank holokauszt náci zsidó napló hitler anne világháború

A bejegyzés trackback címe:

https://imintoreality.blog.hu/api/trackback/id/tr496041413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hollókoszt 2010.08.10. 13:01:39

http://www.youtube.com/watch?v=p4zO5YxM-B0
süti beállítások módosítása